mandag 5. mars 2012

Praksisfortelling "farge i snø".

...

PRAKSISFORTELLING: "farge i snø". 

Ute på lekeplassen er det et yrende liv,noen går på ski,andre er i bakken med akematter og noen graver groper i snøn. Astrid,en av de voksne i barnehagen har tatt ut vannfarver,pensler, og vann i glass.Dette var morsomt og der snøen var brøyta vekk,kunne de få til både store figurer og fine fargespill.
Dette vart en fin fellesaktivitet med 7-8 barn.
Etter ei lita stund tok Vera (5,8år) med seg vann og pensel,og trekte seg litt vekk fra de andre barna.Når ho dyppa den litt tykke penselen ned i det farga vannet, og så svinga den i sirkler over snøen,vart det fine tynne fargetråder liggende på snøen. Men etter ei stund med snødekorering,fekk ho lyst til å gå på ski,og forsvant bort i skileiken til de som var der. Astrid,den voksne,gjekk  inn til møte på avdeling,men leiken fortsatte.Noen gjekk ut av leiken medan andre kom inn. Marit(5,6år) satt snart på plassen der Vera hadde sittet,og no prøvde hun seg på fargetråder i en annen farge,og dette vart et fint maleri. Snart kom Vera tilbake og ville ha att plassen sin. Men Marit ville ikke flytte seg. Lotte,en voksen som hadde kommet til, foreslo at kanskje det var plass til begge to,men det ville ikke Vera,denne plassen var hennes. Lotte syntes da at Vera skulle få att plassen sin,men da vart Marit så lei seg at ho gret, sprang vekk og ropte tilbake at ho godt kunne rømme frå barnehagen. Lotte gjekk da etter Marit og foreslo at dei to kunne finne seg en ny plass isammen,og det var Marit enig i, med litt overtalelse.De fann seg vann,farge og pensel,og satte seg et lite stykke unna.
Egne refleksjoner:
    Jeg tenker at dette var en fin måte å få til samspill mellom barna på,men at den voksne burde satt seg ned og vært delaktig i leiken.
    Vera,som trekte seg litt unna,gjorde nok det for å skape noe alene,men hvor ble det da av samspillet og det å kunne skape noe sammen. Kanskje overtok Marit plassen til Vera,for å se om hun fikk til det samme som Vera,men det kunne også være for å se hvor lang tid det tok før Vera kom att for å få att plassen.
   Kom Vera att fordi hun ikke var ferdig med malinga,eller var det fordi hun så at Marit hadde tatt plassen hennes? Det kan godt hende at hun angret seg,og syntest det var morsommere å leke med farger en å gå på ski. Men jeg tror ikke hun var så lenge i skiaktiviteten at hun kom inn i felleskapen. Da Vera gav beskjed om å få att plassen sin, og Marit ikke ville flytte seg,synest jeg den voksne burde  satt seg ned sammen med dem, og snakket om hvordan de kunne løyse dette problemet sammen. Istedet for at den voksne forsterket uoverenstemmelsen,med å si at Vera burde få att plassen sin.
For var plassen hennes lenger,etter som hun hadde forlatt den. (?)

Denne dagen var de store barna delt i grupper,og her skulle denne ene gruppen leke  med farger.
Og som det står i rammeplan side 21. "Leken står sentralt i barns trivsel og utfoldelse, og samspill i lek er viktig for en allsidig utvikling." Og dagens aktivitet synest jeg står i samspill med dette.
Videre står det i rammeplan på side 23 at "barnehagens dagligliv skal preges av samvær som innebærer at personalet lytter, støtter og utfordrer barn",og viss vi går til side 29 i rammeplan står det at "Barn har rett til omsorg,og skal møtes med omsorg.Barnehagens personalet har en yrkesetisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehage.Omsorgforpliktelsen stiller krav til personalet om oppmerksomhet og åpenhet overfor det unike hos hvert enkelt barn og det unike i situasjonen og i gruppen." Den voksnes avgjørelse i dette tilfelle står ikke i samsvar med dette.
I barnehagen er gjensidige samhandlingsprosesser med barn og voksne i lek og læring og hensynet til hverandre forutsetninger for barnets danning. Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Gjennom danning legges grunnlaget for barnets allsidige utvikling.(r.p.s.15)

Og som Inge Eidsvåg sa i sitt foredrag:"Vi er født til å dannes.Det tar lang tid å danne et menneske og det skal ta lang tid. Barn lærer når de leker,og lek er viktig".






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar